سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ در صفت مؤمن فرمود : ] شادمانى مؤمن در رخسار اوست و اندوه وى در دلش . سینه او هرچه فراختر است و نفس وى هرچه خوارتر . برترى جستن را خوش نمى‏دارد ، و شنواندن نیکى خود را به دیگران دشمن مى‏شمارد . اندوهش دراز است ، همتش فراز . خاموشى‏اش بسیار است ، اوقاتش گرفتار ، سپاسگزار است ، شکیبایى پیشه است ، فرو رفته در اندیشه است ، نیاز خود به کس نگوید ، خوى آرام دارد ، راه نرمى پوید . نفس او سخت‏تر از سنگ خارا در راه دیندارى و او خوارتر از بنده در فروتنى و بى آزارى . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :14
بازدید دیروز :0
کل بازدید :10596
تعداد کل یاداشته ها : 12
103/9/8
4:24 ع

صراط و مرصاد

یکی از جاهای هولناک آخرت صراط است و آن جسری است که بر روی جهنم می کشند وتا ، کسی از آن نگذرد ، دا خل بهشت نمی شود ، در روایات وارد شده که از مو باریک تر و از شمشیر برنده تر و از آتش گرمتر است و مؤمنان خالص در نهایت آسانی از آن می گذرند ، مانند برق جهنده و برخی به دشواری می گذرند، اما نجات می یابند و بعضی از عقبات آن به جهنم می افتند و آن در آخرت نمونه صراط مستقیم دنیا است ، که دینحق و راه ولایت و متابعت حضرت امیر (ع) و ائمه طاهرین است و هر که از این صراط عدول و میل به باطل کرده است،  در همان عقبه از صراط آخرت می لرزد و به جهنم می افتد و در حدیث مفضل بن عمر می خوانیم که می گوید :از امام صادق (ع ) در باره صراط سؤال کردم ، فرمودند : صراط همان طریق به سوی معرفت و شناخت خداوند متعال است و سپس افزود : دو صراط است ، صراطی در دنیا ،صراطی در آخرت و امّا صراط در دنیا همان امام واجب الاطاعه است ، هرکس او را بشناسد و به هدایت او اقتدا کند ، از صراطی که پلی است بر جهنم در آخرت ، می گذرد و هر کس او را در دنیا نشناسد، قدمش بر صراط آخرت می لرزد و در آتش جهنم سقوط می کند. امّا واژه مرصاد به معنی کمینگاه که از احادیث دو چیز فهمیده می شود : 1-مرصاد همان پل صراط است . 2-مرصاد گذر گاه های مخصوص بر روی پل صراط برای بازرسی عبور کنند گان می باشد.   یکی از پرسشهایی که در بحث معاد می شود این است که : انسانهایی که هنوز به حد بلوغ نرسیده اند و مرده اند ، آیا در قیامت به بهشت می روند یا به دوزخ؟ در پاسخ به این سؤال از جمع بندی مطالب مختلف روایات بدست می آید که فرزندان غیر بالغ مؤمنین در بهشت به پدران خود ملحق می شوند ، تا مایه نور چشم آنها شوند و بهشت برای آنها گواراتر باشد. اما فرزندان غیر بالغ کافران در قیامت امتحان می شوند، اگر از خدا اطاعت کردند، روانه بهشت می شوندوگرنه روانه دوزخ می گردند و نیز روایات متعددی وجود دارد که حضرت ابراهیم (ع) و ساره و حضرت زهرا (س) اولادخردسال مومنان را تحت تربیت خود قرار میدهند.